تولید محتوا به زبان ساده یعنی چه؟
حتما برای شما این سوال پیش آمده که محتوا دقیقا چیست؟ قبل از توضیح یک نکته مهم وجود دارد که باید بدانید. دنیای محتوا آنقدر گسترده است که از هرکسی بپرسید تولید محتوا چیست تعریف خودش را میگوید. بعضی وقتها این تعاریف به اندازهای مبهم هستند که آدم گیج میشود.
محتوا دقیقا همان چیزی است که همه ما، هر روز با آن سر و کار داریم. محتوا پستهای اینستاگرامی است که ما با دیدنشان لذت میبریم، مقالۀ وبسایتهایی است که وقتی درباره موضوعی در گوگل سرچ میکنیمُ برایمان نمایش داده میشوند، پادکست که موقع برگشت از دانشگاه در تاکسی گوش میدهیم، ویدیو در آپارات یا یوتیوب که تماشا میکنیم، کتابهای الکترونیک یا هر چیز مشابه دیگری است که در دنیای دیجیتال میبینیم، میشنویم یا میخوانیم.
تولید محتوا یعنی نوشتن، طراحی، ضبط و ساخت هرچیزی که انسانها میتوانند درکش کنند و در بستر های مختلف قابل انتشار است برای دستیابی به اهدافی مثل کسب درآمد (مستقیم یا غیرمستقیم)، افزایش فروش، وفادارسازی مشتری و…
تولید محتوا بخشی از بازاریابی مبتنی بر محتوا
- اولاً افراد یا کسبوکارها از تولید محتوا برای اهدافی مثل کسب درآمد، بازاریابی، برندینگ و فروش استفاده میکنند.
- دوماً، هر محتوایی نمیتواند در راه رسیدن به این اهداف کمک کند. تولید محتوا فقط یک مرحله از چرخه بازاریابی به کمک محتوا است.
چرخهای که به ترتیب شامل مراحل زیر است:
- هدفگذاری
- تدوین استراتژی
- تولید محتوا
- توزیع
- ترویج
- تحلیل
- اصلاح و بهروزرسانی
فقط خلق محتوا بدون بقیه مراحل فایده زیادی ندارد. مثل دویدن روی تردمیل است که به جایی نمیرسید اما انرژی مصرف میکنید.
تولید محتوا چه فرقی با تبلیغات دارد؟
تبلیغ پیامی یکطرفه است که به درستی به مخاطب منتقل میشود. منظور از «به درستی» یعنی پیامی مناسب، در زمان و مکان مناسب. هدف تبلیغات هم هرچیزی میتواند باشد؛ از یک محصول ساده تا تبلیغ یک حزب سیاسی یا حتی یک باور و عقیده.
تولید محتوا یکی از مراحل چرخه بازاریابی مبتنی بر محتوا است و روشی برای برقراری ارتباط دوطرفه و پایدار با مخاطب است. به طور کلی (نه همیشه) هدف تولید محتوا کسب درآمد مستقیم (از خود محتوا) یا غیر مستقیم (بازاریابی برای محصول یا خدمات) است.
تبلیغات بیشتر در مرحله آگاهی (Awareness) از قیف فروش موثر است اما محتوا سازی در مراحل پایینتر قیف فروش تاثیر بیشتری دارد.
برای مثال، ما با دیدن بیلبورد تبلیغاتی با برند یک آژانس مسافرتی فقط آشنا میشویم اما دنبال کردن شبکههای اجتماعی و تماشای کلیپهایی جذاب از جاذبههای گردشگری و نظر نوشتن زیر پستها ما را به برند وابسته میکند.
آیا هر کسبوکاری به محتوا نیاز دارد؟
خیلی مشخص جواب بله است! بازاریابی مبتنی بر محتوا برای هر کسبوکاری که بتواند محتوای مفید و با کیفیت تولید کند ضروری است.
تولید و بازاریابی محتوا مزیتهای زیادی دارد که مهمترین آنها موارد زیر است:
- میتوانید از خود محتوا کسب درآمد کنید.
- برای محصول یا خدمات شما مشتری میآورد.
- یک روش کم هزینه است.
- کمک به ایجاد شهرت، اعتماد و اعتبار میکند.
- نتایج و عملکرد آن به راحتی قابل تحلیل است.
- در وفادارسازی مشتریان تاثیرگذار است.
هر کسبوکاری میتواند از روش محتوا کمک بگیرد اما فعالیت در همه کانالها و بسترها ضروری نیست.
بعضی وقتها یک پیج اینستاگرام تمام مزیتهای گفته شده را تامین میکند و بعضی وقتها همزمان باید وبسایتی پر از مقاله داشت، کتاب نوشت، در شبکههای اجتماعی فعال بود، پادکست ساخت و کلیپ تولید کرد.
این که تولید محتوا در چه ابعاد و چه کانالهایی نیاز است بستگی به موضوع کسبوکار، نوع محصول یا خدمات، پرسونای مشتریان و از همه مهمتر زمان و هزینه لازم دارد.
خلاصه این که اگر در کسبوکار خود میتوانید، حتماً این کار را انجام دهید.